- International shipping from 8,50 euro -

Blog

  • Økologisk hørsæt // Organic linen combo

    Scroll down for English...

    Hør behøver altså ikke at være kedeligt (hvilket vi jævnligt hører, når snakken falder på det).
    Særligt den strikkede af slagsen og vævninger med tyngde og struktur, som er anderledes end den klassiske, er med til at rykke lidt ved den påstand.

    To varianter af ikke kedeligt hør er her forenet i et ret lækkert og ikke særlig kedeligt sæt.

    Blusen er lavet af økologisk hørstrik i en dyb marineblå farve. Den har en jævn, men lidt 'knudret' struktur, fordi den er strikket med snoede garner, hvilket blandt andet er med til at gøre den stærkere. Det giver den også et helt fantastisk levende udtryk.

    Strikken er ikke elastisk, og trækker sig derfor ikke sammen igen, når den udvides.
    For at få det pæneste resultat har jeg derfor brugt formbånd i ærmegabene og ved ombukket i halsen, og jeg har syet en strimmel engleelastisk med i skuldersømmene. Det er med til at holde på den, så den ikke trækker ud af facon, når man har den på.
    Når jeg har haft den på, plejer jeg at dampe den i facon, hvor den har trukket ved fx albuer og barm, og så er den klar til brug igen (for at undgå unødvendig vask, blot for at få den til at trække sig sammen).

    Hvis du ikke kender formbånd, så har Signe fra Skaberlyst skrevet lidt om det her. 
    Du kan købe formbånd hos os lige her i sort og lige her i hvid.

    Nederdelen er også lavet af økologisk hør - i den samme blå farve som strikken.
    Det er en ret grov og tung twillvævning, som er god til fx bukser, jakker og som her, nederdele.
    Jeg har sat en helt tynd foer i den, for at den glider bedre på strømpebukser, og for at hjælpe med at holde lidt på den ifht krøl og folder, når man fx sidder ned. Den krøller dog slet ikke på samme måde som almindelige hørvævninger på grund af tyngden og twillvævningen, som giver den et helt andet og mere flydende fald.

    Både strik og twill er lavet af GOTS certificeret økologisk hør, og de er begge produceret af tyske Lebenskleidung. Hørfibrene kommer fra det nordlige Frankrig, og er dyrket under økologisk certificerede forhold. De er spundet, strikket/vævet og farvet i Østrig, ligeledes med GOTS certificering, så du får det næsten ikke mere bæredygtigt og rendyrket naturligt.

    Du kan se hele vores udvalg af økologisk hør lige her.
    Strikken har jeg også tidligere vist i den lyse udgave til en enkel sommerbluse, som du kan se lige her.

    Mønstret på blusen er Lark Tee fra Grainline Studio, som du kan finde lige her ->.
    Mønstret på nederdelen er Sigma Skirt fra Papercut Patterns, som du kan finde lige her ->. (Mønstret er uden foer, det har jeg selv konstrueret.)


    We often hear that linen is boring - but it doesn't have to be!
    In particular the knitted linen and wovens with weight and structure apart from the traditional wovens makes linen a lot more interesting. 

    Here we have 2 variations of non boring linen in a nice and elegant non boring combo.

    The blouse is made of organic linen knit i a deep navy tone. It has a smooth but slightly 'knotted' structure, because it's made from twisted yarns, which makes it stronger and more durable. 

    This linen knit is not elastic, so it will go out of shape when stretched and not retract.
    To get the best result I used fusible bias tape in armholes and neck line, and I used clear elastic in the shoulder seams. 
    After wearing it I usually steam it back in to shape, where it has 'bumps' on elbows and bust. This way it's nice and ready again without (unnecessary) washing just to get it back into shape.

    The skirt is also made of organic linen - in the same blue color as the knit.
    It's a rather heavy and coarse twill weave, which is great for trousers, jackets and, like here, skirts. I lined it to make it work better with stockings and to help avoid folds and wrinkles when sitting down. It does not at all wrinkle in the same way a regular linen weave does - due to the twill weave and the weight which adds a more soft drape to it.

    Both knit and twill is made of GOTS certified organic linen, and they are both made by German Lebenskleidung. The linen is from north of France, and is cultivated in organic certified environments. They are spun, woven/knitted and dyed in Austria, also with GOTS certification, so you'll hardly find a fabric that is more sustainable and pure natural. 

    You can see our entire range of organic linen in the shop here. 
    I've also made a simple blouse in the white knit, which you can see here.

    For the blouse I used Lark Tee from Grainline Studio - available here ->
    For the skirt I used Sigma Skirt form Papercut Patterns - available here ->
    (The skirt is unlined, so I added the lining myself.) 



    Foto: @thorafotografi

  • Astrid ♡

    Scroll down for English...

    Jeg har syet en buksedragt!

    Ikke alene er det den første buksedragt, jeg har syet - det er også den første buksedragt, jeg vist nogensinde har haft på udenfor et prøverum. Den sidste tror jeg ikke, det bliver.

    Mønstret er Astrid fra franske Coralie Bijasson, som du kan finde lige her.
    Coralies mønstre er et forholdsvis nyt bekendtskab for mig, og hun laver altså nogle ret fine mønstre, som tager udgangspunkt i klassiske snit og detaljer med et moderne og feminint touch.

    Tilbage til buksedragten. Jeg ville gerne have tyngde og hold i den, så det ikke blev sådan en fin og flagrende sag. Jeg kredsede ret længe om hylderne før valget faldt på den her tunge og bløde blanding af lyocell (tencel) og viscose med lidt stræk.
    Og tung blev den, buksedragten. Måske også lidt tungere end jeg lige havde regnet med, når man står med 2,5 meter af den fra top til tå. Omvendt så fik jeg præcis det udtryk jeg gik efter med de brede ben, der ikke 'slasker' sammen, men holder snittet og det lidt 'kassede' look.

    En lidt tyndere og lettere viscose, tencel eller uld vil også være oplagte valg - jeg tænker at der skal laves en udgave med ærmer i en let uld til vinter, og måske også et forsøg med lidt smallere ben, for de er altså meget brede.

    Jeg har taget 15-20 cm af benlængden, så stofforbruget kan godt skrues lidt ned, hvis du ikke har laaange ben eller går med 20 cm hæle til dagligt.
    Ellers er den lavet helt som den er uden tilretninger i str 38.

    Den er forholdsvis ukompliceret at sy og vejledningen er nem at gå til med illustrationer trin for trin, som sagtens kan følges hvis man ikke er skarp til det franske.

    For en gangs skyld har jeg ladet knapperne bære en del af udtrykket. Jeg er ellers typen der typisk holder knapper så usynlige som muligt med funktion som den primære rolle. Men de her fine halvkugle knapper i antik messing skulle altså have en synlig plads på et eller andet, og det blev så her. Vi har dem i butikken i flere størrelser, både flade og halvkugle, og også i guld og sølv, hvis det sku' være. Et par stykker af dem (inkl denne her) er i webshoppen her.

    Og nå ja, så er der den der ting med buksedragter... Lige så behagelig og rar den er at have på, ligeså irriteret kan man blive på den, når den skal af, hvis man fx bare lige skal en tur på toilet...så begrænset væskeindtag må anbefales med buksedragt på.

    Mini mig spottede hurtigt et farvematch, så hun kom med på et billede i sin fine forlængede aime comme Mistral syet i Lulu viscosecrepe.


    I made myself a jumpsuit!

    Not only the first one I made, but also the first one I've ever worn outside a fitting room.
    And probably not the last.

    The pattern is Astrid from French Coralie Bijasson, which you'll find here.
    Coralie's patterns is a relatively new acquaintance for me, and she really makes som great patterns with classics added a modern and feminine touch.

    Back to the jumpsuit. I wanted it to have some weight and a rather firm structure, and I went up and down the shelves quite a few times before I chose this heavy and soft lyocell (tencel) and viscose blend with stretch.
    And it got some weight. Maybe also a little heavier, than expected, when you pull on 2,5 meter of it from top to toe. But I really got the look I wanted.

    A lighter viscose, tercel or wool would be great choices as well - I'm thinking a sleeved version in a light wool for winter - maybe with the legs a bit narrower.

    I cut 15-20 cm of the length of the legs, so the amount of fabric can be reduced if you don't have really looong legs or wear 20 cm heels.
    Besides that, it's a size 38 with no adjustments at all.

    It's not a complicated thing to sew, and the instructions are clear and straightforward with illustrated step by step guidance, which can easily be followed even if French isn't your best companion.

    For once I let the buttons be part of the look. Normally I'm the type who keeps buttons at a functional level and keep them as invisible as possible. But these very fine antique metallic ones needed a visible function somewhere, which ended up being here. We have them in different sizes and metallics in the store, and a few of them, including this one, also in the webshop.

    Oh, and then there is this thing with jumpsuits... Comfortable and nice they are to wear, but rather unpractical to get off - when going to the toilet for example...so don't drink and wear jumpsuits!

    Mini Me spotted a color match, so she sneaked in to a picture in her maxi aime comme Mistral made in Lulu viscose crepe.

    Foto: @thorafotografi

  • Kobe, Staple & Trapezette

    Scroll down for English....

    Sommeren lakker mod enden, og jeg begynder så småt at bevæge mig mod planerne for efterårsgarderoben. Selvom sommeren aldrig sådan helt var sommer, så var der trods alt et par huller i regnen til at få luftet lidt lyse sommertoner med bare fødder i sandet.

    Jeg syede egentlig en Kobe Dress fra Papercut Patterns i den smukke Moonstone Pink viscose fra Atelier Brunette, men vi kunne ikke helt sammen. Primært fordi den nok skulle have været en eller to størrelser mindre for at få den fine detalje på ryggen til at fungere.

    Note: Mønstrene fra Papercut er ret store i størrelsen generelt - jeg er normalt en 36/38, og skal altså ned i XXS eller XS for at ramme størrelsen.

    Men altså, så stod jeg der med min Kobe (som ellers faktisk var ret fin), og så tog jeg en hurtig beslutning. Jeg klippede den ganske enkelt over lige under ærmegabet, satte en elastik i, og TADA! Så blev den til en ret skøn nederdel.
    Hvis du godt kunne tænke dig at sy sådan en nederdel, så behøver du altså ikke at sy kjolen først og så klippe den over. Det er faktisk bare to lige stykker med en anelse kurve ind forneden og en lang sids i hver side. Bagstykket er lidt bredere end forstykket, hvilket giver en ret fin effekt med slidserne sådan lidt foran istedet for lige i siden.
    Hvis du gerne vil sy Kobe kjolen, så kan du finde mønstret her ->

    Blusen er også en halv kjole - her syede jeg dog ikke kjolen først :-)
    Mønstret er Staple Dress fra April Rhodes, som jeg faktisk ret tit bruger i forkortet bluseudgave, når jeg gerne vil lave noget helt enkelt uden indsnit, ærmer eller noget som helst.
    Som kjole er den i øvrigt også fin til lige præcis det formål - du kan se mønstret på Staple Dress lige her.

    Stoffet er en af de skønne økologiske hørstik i den hvide udgave. Den er helt perfekt til enkle bluser som den her, og den er noget så behagelig at have på.
    Vi har den økologiske hørstrik i flere farver, som du kan se lige her ->

    Så altså, med en halv kjole forneden og en halv kjole foroven blev det til et skønt sommersæt, som på trods af vejr og vind er blevet luftet nogle gange i løbet af sommeren.

    Den smukke kjole, som Kille snurrer rundt i, er Trapezette fra Merchant & Mills syet i Terrazzo Night fra Atelier Brunette. Jeg har ændret en smule på mønstret og sænket halsudskæringen for at undgå lukning i nakken. Derudover har jeg udvidet ærmegabene lidt for bevægelighedens skyld, når nu man også gerne skulle kunne klatre og lege selvom man har fin kjole på.
    Mønstret på Trapezette finder du lige her ->


    Summer is ending, and I'm moving towards the planning for sewing my fall wardrobe.
    Though summer naver really was summer here in Denmark, there was a very few non-rainy days for a walk on the beach with bare feet in the sand.

    Actually I made a Kobe Dress from Papercut Patterns in the beautiful Moonstone Pink viscose from Atelier Brunette, but we didn't get along very well. Mostly because it should have been one or two sizes smaller to make it work with the back.

    NOTE: Papercut Patterns are large in general. I'm a 36/38 and I need XXS or XS to get the size right.

    So, here I was with my Kobe, and I took a quick decision and cut it in half just below the armholes. I added an elastic to the waist and TADA! I made a really lovely skirt instead.
    If you would like to make the skirt, you really don't have to make the dress first to cut in in half. It's just two rectangular pieces with a slightly curved side seem and a slit in each side. The back is a bit wider than the front, which is pretty nice with the slits a bit in the front and not straight in the side.
    If you do want to make the Kobe Dress, you can find the pattern here ->

    The blouse is actually also a half dress - I didn't make the dress first, though :-)
    The pattern is the Staple Dress from April Rhodes, which I use quite often in a shortened blouse length whenever I need something really simple with no darts, sleeves or details.
    It's quite lovely as a dress for that purpose as well.
    You can find the Staple Dress pattern right here ->

    The fabric is one of the gorgeous organic linen knits in white. It is perfect for simple blouses like this one, and it is so comfortable to wear.
    We have the organic linen knit in more colors, which you can see here - >

    So, with a half dress for skirt and a half dress for blouse, I made a really lovely summer outfit, which, despite the weather, has been worn and loved several times during this summer.

    The beautiful dress my daughter is wearing, is Trapezette from Merchant & Mills in Terrazzo Night cotton gauze from Atelier Brunette. I loverede the neckline a bit to avoid the closure in the back, and I made the armholes a bit larger for better comfort, when you want to be able to climb around and play though you are wearing a pretty dress.
    You can find the Trapezette pattern here ->




    Foto @thorafotografi

  • Anneli Double Front Maxi Dress ♡

    Scroll down for English.....

    Jeg har kastet mig over endnu et mønster fra Named Clothing, og denne gang er det Anneli fra samme kollektion som Reeta (som du kan se her).

    Først Reeta og nu Anneli har gjort ret meget for mit syn på længde kontra højde. Jeg har altid bildt mig ind at alt under 1,70 skulle holde sig fra midi og maxi længde, men hvor har jeg altså taget fejl. Det er så meget min nye længde på kjoler! Det er lige før jeg kan finde på at forlænge kjoler fremover, hvor jeg tidligere ofte har forkortet.

    Anneli kan laves både som bluse og kjole, og det er jo så altså kjolen, jeg har kastet mig over her.

    Det der gør den særlig, er den fine og ret enkle konstruktion med dobbelt forstykke, der nærmest giver fornemmelsen af en slids foran fra over knæet og ned, når man går, eller lige fanger en let brise (som I måske kan fornemme, at jeg gjorde på billederne).
    Den kræver et bælte for at holde sammen på den i taljen, men det gør den bestemt ikke mindre lækker.

    Den er på ingen måde svær at sy, og det gik overraskende hurtigt fra jeg stod og baksede med de meget lange stykker mønsterpapir til jeg stod i en færdig kjole. Og den har så faktisk nærmest boet på mig siden. Ikke mindst fordi længden er perfekt til lumsk og halvkøligt (dansk) sommervejr, og så er den også ret fin med en cardigan eller kort jakke over.

    Stofvalget faldt uden tøven på en af de lækre økologiske 3D double face interlock jersey fra tyske Lebenskleidung, som jeg har savlet over lige siden vi fik dem i butikken.
    De er strikket med en særlig teknik, der giver overfladen struktur med dybde - deraf navnet 3D. Der er ikke elastan i, men på trods af det, har den ret godt hold, og bliver hverken slap eller bulet, når man har den på - hvilket jeg måske havde frygtet lidt, når nu kjolen er så lang.
    Den har den perfekte kombination af blødhed, hold, tyngde og fald - og faktisk ville jeg umiddelbart have svært ved at vælge andet stof til Anneli, som kunne være bedre eller ligeså godt. En ponte bliver hurtigt for tung, og en almindelige jersey for let og 'flagrende'.

    Den sorte, som jeg har brugt til kjolen her er udsolgt lige pt, men forhåbentlig snart på vej igen. Heldigvis er der flere farver at tage af, og vi har lige nu både, rød, marineblå, støvet lys blå og olivengrøn. Du kan se dem lige her.

    Tilbage til Anneli, så har jeg syet en str 36, og ikke ændret spor i forhold til mønstret, så det er helt som den er her.
    Mønstret kan du finde i shoppen lige her.


    Another make from Named Clothing; Anneli from the same collection as Reeta (which you can see here).

    Reeta and then Anneli completely changed my view on length versus height. I always told myself that anything below 1,70 m should keep away from midi and maxi length, but I was so wrong. This is definitely my new length! I use to shorten dresses but from now on I think I'm going to lengthen them.

    Anneli can be made both as a blouse and a dress, and as you might have guessed, I made the dress. 

    What's special about Anneli is the simple construction with a double layered front, which gives the impression of a slit in the front from above the knee and down when you walk or catch a breeze (as you can see that I did on the pictures).
    It requires a belt to keep it together in the waist, but that doesn't make it less gorgeous.

    It is not difficult to sew at all, and I was surprised how fast it went from the part where I was struggling with very long pieces of tracing paper till the part where I stood in a finished dress. And I've been wearing it ever since (almost). The length is perfect for chilly and insidious (Danish) summer weather, and it works really well with a cardigan or short jacket.

    With no hesitation the fabric choice fell on the gorgeous organic 3D double face interlock jersey from German Lebenskleidung, which I've been drooling over ever since it arrived in the shop.
    It is knitted with a special technique, which gives the surface a structure with depth - therefore the name 3D. It doesn't contain any elastane, but despite that, it has pretty firm hold, and it doesn't get loose or 'bumpy' - which I might have thought due the length of the dress.
    It has the perfect combination of softness, hold, weight and drape - actually I wouldn't be able to suggest any other fabric for Anneli which would be better or just as good. 
    A ponte would be too heavy, I think, and a regular jersey knit would be to light and 'feathery'.

    The black one, I used for my dress is currently sold out, but hopefully back again soon. In the meantime we have both red, navy, dusty blue and olive green in stock. You can find them here.

    Back to Anneli; I made a size 36 with no alterations or adjustments at all, so here it is, exactly the way it is. You can find the pattern in our shop here.


    Foto @thorafotografi

  • Reeta Shirt Dress + Forrest crepe

    Scroll down for English...

    Jeg har kastet mig over endnu et mønster fra finske Named Clothing, og denne gang er det Reeta Midi Shirt Dress, der er føjet til sommergarderoben.

    Jeg har nogle gange svært ved at abstrahere fra designernes stofvalg, og jeg var overbevist om at en storblomstret sag fra top til tå ikke lige var mig. Efter at have set flere smukke eksemplarer rundt omkring i social media land i lidt mere diskrete prints og ensfarvede toner blev jeg hurtigt overbevist om at jeg måtte eje sådan en.

    Stofvalget faldt på en af de fine viscosecrepe fra Atelier Brunette. Jeg vaklede mellem blå og sort indtil den her smukkeste grønne 'Forrest' kom ind ad døren med den nye kollektion, og så var alt vaklen straks forvandlet til en beslutning.

    Sammenlignet med andre skjortekjoler er der forholdsvis få mønsterdele at holde styr på.
    Den nederste del af kraven er lavet som en del af forstykket med en belægning, der går hele vejen ned og også konstruerer stolpen, så det er egentlig ret meget lige til.

    Det eneste der voldte lidt hovedbrud var påsætning af den øverste krave.
    Efter at have nålet og riet sammen nogle gange og vendt og drejet skitsen i instruktionerne lykkedes det til sidst, og så var det faktisk ikke så svært alligevel - men man skal være ret præcis med sammensyning af kraven og sørge for at sætte markeringerne helt nøjagtigt for at ramme den rigtige placering i forhold til nederste del af kraven.

    Lommerne er som sådan nemme nok at lave med de indvendige læg, men på grund af stofvalget var det lidt udfordrende at få dem til at sidde pænt i den fine og lidt levende crepe.
    En anden gang vil jeg nok undlade lommerne, da jeg måske også synes de tager meget plads og fokus på det i forvejen korte øverste stykke, da bindebåndet sidder ret højt i taljen.

    Cirka 6 timer senere ser den så sådan her ud, min Reeta - og jeg er helt vild med den.
    Jeg har syet en str 36 uden nogen tilretninger.

    LINKS:
    Mønster: Reeta Midi Shirt Dress fra Named Clothing
    Stof: Crepe Forrest fra Atelier Brunette


    Another make from another Named Clothing pattern - this time the Reeta Midi Shirt Dress has been added to my wardrobe.

    I sometimes struggle to abstract from the designer's choice of fabric, and I was convinced that a big-flowered shirt dress from top to toe just wasn't me. After seeing beautiful examples popping up in social media land in slightly more discrete prints and solid tones, I was quickly convinced that I needed to make myself a Reeta. 

    The fabric choice fell on the viscose crepe from Atelier Brunette. I was about to make the choice between blue and black when this beautiful green 'Forrest' came in with the new collection. Any choice was then immediately turned into a decision.

    Compared to other shirt dresses, there are relatively few pattern parts to keep track of.
    The bottom part of the collar is made as part of the front piece with facing that goes all the way down and also constructs the button band - pretty straight forward.

    The only thing that nearly caused a headache was setting in the top collar.
    After having pinned and basted a few times and going back and forth the instructions, I managed to get it place, and then it turned out not to be that difficult after all - but you need to be to be very accurate when sewing the two collar pieces together and be sure to match all notches and markings very precise to fit in the exact position above the lower part of the collar.

    The pockets are easy to make with the box pleats, but because of my fabric choice I struggled a bit to get them perfect, but I made it to almost perfect.
    For a next time I think I would leave out the pockets. I actually think they take up a lot of space and focus on the already short top piece due to the high waist placement of the drawstring.

    So, around 6 hours later, here it is, my Reeta - and I'm totally in love with it.
    I made a size 36 with no adjustments or alterations at all.

    LINKS:
    Pattern: Reeta Midi Shirt Dress from Named Clothing
    Fabric: Crepe Forrest from Atelier Brunette


    Foto @thorafotografi

  • I AM Aphrodite - casual double gauze edition


    Scroll down for English...

    Som jeg skrev om her, så bliver I AM Aphrodite fra franske I AM Patterns sådan en jeg kommer til at vende tilbage til igen og igen. Og her er den så igen.

    Denne gang i en af de blødeste bløde japanske double gauze i den smukkeste blågrønne farve med små liljer. Farven er helt fantastisk og changerer smukt og levende som lys og skygge rammer den. Den hedder Suzuran Field og kan købes lige her.

    Jeg har lukket ryggen helt denne gang for ikke at 'forstyrre' det smukke stof for meget, og så er den forlænget 8-10 cm. Jeg har også lavet et bindebånd af stoffet, som giver kjolen et helt andet og mere afslappet udtryk.

    Selvom jeg er vild med den japanske double gauze hele året, så er der noget særligt over den til sommertøj, fordi det bløde og lette er så uimodståeligt behageligt af bevæge sig rundt i.
    Du kan se hele vores udvalg af japanske double gauze fra nani IRO lige her.

    Mønstret kan købes lige her.


    Like I wrote earlier here, I AM Aphrodite from French I AM Patterns is going to be one of those, that I will turn back to again and again. And here it is again.

    This time in one of the softest soft Japanese double gauze from nani IRO in the most beautiful blue-ish green color with small lilies. The color is amazing and very vivid in the play with light and shadow. It is called Suzuran Field and you can buy it right here.

    I closed the back entirely this time to not 'disturb' the beautiful fabric, and I lengthened it by 8-10 cm. I also made a belt of the fabric, which gives the dress a different and more casual look.

    All though I love the Japanese double gauze all year, there is something particularly special about it for summer clothes, because it so irresistibly comfortable to wear.
    You can browse our entire collection of Japanese double gauze from nani IRO here.

    The pattern is available here.




    Foto @thorafotografi

  • Vasker du dit stof?

    To pre-wash or not to pre-wash - sorry English speaking readers, this post is only in Danish.

     

    Du er lige kommet hjem med nyt stof, og det kan næsten ikke gå hurtigt nok med at få noget af det omsat til den der nye kjole, du allerhelst gerne skulle have på i morgen.

    Det kender du godt ikke?

    Men det er ikke altid en god idé bare at sætte saksen i med det samme.
    Jeg er ked af at skulle være den der kedelige løftede pegefinger type, som bremser den kreative proces, når du nu lige var klar til at gå igang, men vi skal altså lige vende, hvorfor det i rigtig mange tilfælde vil være en god idé at vaske stoffet inden du går igang.

    Her får du 3 gode grunde til at regne vaske- og tørretid med i tidsplanen for hvor hurtigt din nye kjole er klar.

    1) Stof kryber (punktum)
    Nogle typer af stof kryber kun ganske lidt, nogle stort set ikke, mens andre kryber op til 10-15%.
    Hvor meget stoffet kryber afhænger af flere ting, hvor både materialet, vævningen/strikkemetoden og måden det er farvet og behandlet på har betydning for hvor meget det kryber.

    Det korte af det lange er, at det kan være svært at sige helt præcist hvor meget krymp, man skal regne med. Man kan ikke bare sige at bomuld kryber så meget, hør så meget og viscose kryber så meget, for det kommer helt an på vævningen, sammensætning af materialet osv.
    Den japanske double gauze i 100% bomuld kryber fx 8-10% ved første vask på grund af den lidt løse vævning, mens en batistvævet 100% bomuld måske kun kryber 2%.

    Andre faktorer som vandkvalitet, temperatur, vaskemaskine og vaskemiddel kan også have betydning for, hvor meget stoffet kryber - omend det formentlig har meget lidt at sige i de fleste tilfælde, så er det altså værd at have med i betragtning.

    Jeg har én tommelfingerregel, som jeg altid selv bruger:

    Vask stoffet inden du syer, på samme måde som du vil vaske tøjet, når du er færdig med at sy. Så er du på den sikre side, og det er jo den side man helst gerne vil være på, for det er da helt ærligt for ærgreligt at bruge mange timer på at sy sit eget tøj, hvis det så ikke holder til længere end første vask.

    Det nytter fx ikke noget at give det en halv times skånevask på 30 grader lynprogram, hvis du ved det ryger i en almindelig vask på 40 grader, når det først kommer i brug. Hvis du ved, at tøjet ryger i tørretumbleren, skal du også give stoffet en tur. Så er du i hvert fald på den sikre side.
    Nogle gange kan man slippe afsted med at dampe det godt igennem - det går hurtigere og du skal ikke vente helt så længe, men det stiller dig heller ikke på den helt sikre side. Med mindre det fx er den lækre frakkeuld, som aldrig skal vaskes, men højst sendes til rens en gang om året. Og her er du i virkeligheden også kun på den helt sikre side, hvis du sender stoffet til rens (sammen med foret) inden du syer.

    Hvis du syer tøj, hvor to forskellige stoftyper syes sammen (fx når du syer noget med foer, eller hvis du syer vævet stof sammen med strikket stof), så giver det en ekstra dimension til udfordringen, da de kan krybe forskelligt og trække i hinanden.

    Noget stof skal vaskes i hånden, og noget egner sig slet ikke til at blive vasket, og så skal du selvfølgelig ikke vaske det først - derfor tommelfingerreglen om at gøre det før som du vil gøre det efter, og derfor afhænger det selvfølgelig også af hvad det er du skal sy.

    Færdigsyet tøj er stort set aldrig forvasket - og du har sikkert også måttet tage den erfaring med på vejen, at nyt tøj efter første vask ikke altid sidder helt ligeså meget i skabet som det gjorde i prøverummet.
    Tøjproducenter beregner i nogle tilfælde krymp ind i størrelserne, og det kan du selvfølgelig også gøre, når du selv syer - men det er altså ikke noget man bare lige gør ved at lægge en ekstra centimeter til her og der, så det kræver grundigt kendskab til både konstruktion og materialer.

    2) Stof kan trække skævt og vride sig
    Udover at stof kryber, så kan det også trække skævt og vride sig i vask.
    Det ses langt oftest i stof, der er billigt produceret - men det kan altså også ske længere oppe på kvalitetsskalaen.
    Hvis du vasker inden du syer, og stoffet allerede her trækker skævt, så behøver du ikke nødvendigvis at kassere det. Du kan i langt de fleste tilfælde tage højde for det, når du ligger mønster på og klipper, hvis du sørger for at følge trådretningen - også selvom den er skæv.
    Udfordringen kan opstå, hvis stoffet er trukket skævt i forhold til print, og så kan det være svært at redde uden at leve med enten skævt print eller skævt tøj.

    Et godt råd er, at overlocke eller zigzagge begge klippekanter inden du vasker for at holde lidt på det, så det heller ikke trevler for meget.
    Derudover kan det være en god ide at ri klippekanterne sammen, så det bliver til en tube. Det mindsker risikoen for at stoffet trækker sig skævt - især ved jersey og andet tyndt strik.
    Vaskeposer og pudebetræk kan også være en god idé for at holde på formen, så det ikke vrider sig, når det centrifugeres.
    Især ved store stykker stof er det også en god idé at tørre det så fladt som muligt. 3 meter tung og slasket viscosejersey på en snor med fire klemmer vil altså få lidt 'lange ører', når det har hængt der i nogle timer. Når stoffet er tørt finder det meste som regel formen igen ved at blive dampet og strøget godt, hvilket så også i langt de fleste tilfælde vil gøre sig gældende, når du får det syet sammen til færdigt tøj.

    3) Stof indeholder overskudsfarve og overfladebehandling
    Overskudsfarve er en anden grund til at vaske først.
    Langt det meste stof indeholder overskudsfarve, og uanset hvor økologisk eller syntetisk en farve det er, så kan det være en god ide at få det vasket ud af stoffet inden du begynder at arbejde med det.
    I nogle tilfælde er der også forskel på, hvordan mørke og lyse farver ligger sig i overfladen, hvor mørkt stof nogle gange føles tykkere eller mere fyldigt end lyst stof, selvom det er præcis samme vævning. Der er også stor forskel på om stoffet er gennemfarvet eller kun trykt på den ene side.
    Nogle producenter overfladebehandler også stoffet med en form for stivelse, som får stoffet til at føles så fint og fast og se lidt ekstra lækkert ud. Det camouflerer stoffets egentlige struktur og  egenskaber, så det tager sig pænest ud på rullen, og kan vise sig at være noget helt andet, når du får det vasket.

    Mange kan godt lidt det der lidt stive og glatte ved nyt stof, fordi det er nemmere at arbejde med. Jeg har det faktisk lige omvendt, for jeg foretrækker at kunne mærke, hvordan stoffet arter sig, når det er vasket, hvis det fx skal rynke eller falde på en bestemt måde.

    Ved at få overskudsfarve og evt overfladebehandling vasket ud, så ved du præcis hvad det er for et stykke stof du har med at gøre, og det giver altså de bedste forudsætninger for et godt resultat i dit færdige tøj.

     

    Bare gør det til en vane - så er der ingen overraskelser
    Jeg ved, at der er rigtig mange delte meninger og holdninger om hvorvidt det altid eller i det hele taget er nødvendigt at vaske først, og det er absolut ikke ment som en debat eller kritik af om man vælger at gøre det eller ej - det er bare et godt råd baseret på mine egne erfaringer, som kan tages eller lades ligge.

    Istedet for at blive ramt af tvivlen og skulle stille sig selv spørgsmålet hver gang, så gør det bare til en vane altid at vaske. Der kan komme både dovenskab, tidspres, iver og ihærdighed i vejen, men det kan helt ærligt ikke betale sig ikke bare at gøre det, hvis du gerne vil være på den sikre side hver gang - der sker i hvert fald ikke noget ved det, som er nær så ærgreligt som det der kan ske, hvis du ikke gør det.

    En af fordelene ved at sy selv er jo netop at man har fuld kontrol over det færdige resultat, men det har man altså kun, hvis man også har fuld kontrol over stoffet (og herunder, hvordan det arter sig i vask).

    Hvordan skal du vaske?
    Hvordan du skal vaske stoffet er jo så næste spørgsmål. Der følger sjældent konkrete vaskeanvisninger med, når du køber stof, men du kan komme langt med lidt kendskab til materialet og de forskellige vævninger/strikkemetoder, så stoffet også holder sig bedst og pænest.
    Det kommer vi omkring i en række følgende indlæg her på bloggen.

     

  • The Sheath Dress

    Scroll down for English...

    The Sheath Dress fra Avid Seamstress står ret højt på listen over yndlingsmønstre, som jeg laver igen og igen.
    Lisa fra The Avid Seamstress laver sine mønstre med en tilgang til perfektion og gennemarbejdet materiale, som jeg er ret begejstret for, og som bare gør det hele lidt mere lækkert at gribe fat i.

    The Sheath Dress er en enkel kjole med 3/4 lange dolman ærmer og et slankt snit, der fremhæves med elastik i taljen. Elastikken syes på bagsiden i en løbegang, så den kan placeres hvor man har det bedst med at have den - eller man kan helt undlade den og bruge et bælte eller bare have den løs.

    Den er egentlig lavet med usynlig lynlåslukning i ryggen, men den har jeg undladt her, hvilket fungerer fint, hvis man ikke vil have den til at sidde stramt til. Man kan vælge at lave sømmen i ryggen alligevel for at begrænse stofforbruget, eller man kan lægge bagstykket til fold (og trække sømrummet fra) for at undgå sømmen i ryggen.
    Desuden har jeg undladt lommerne.

    Her har jeg har syet den i en blød twillvævet viscose, men den kan også fint laves i en let bomuld, lidt kraftigere viscose, japansk double gauze, hør eller en let uld.

    Du kan købe mønstret lige her, og stoffet jeg har brugt finder du her.


    The Sheath Dress from The Avid Seamstress is high up on the list of favourite patterns that I make again and again.
    Lisa from the Avid Seamstress makes her patterns with an approach to perfection and thoroughness, which I am very excited about - and which makes it all a little more nice to work with.

    The Sheath Dress is a simple dress with 3/4 dolman sleeves and a slimming fit with a elastic waist. The elastic is sewn into a drawstring on the back, so it can placed exactly where you want it - or you can leave it out and use a belt, or just let it hang loose.

    It is made for an invisible zip closure in the back, but I have left that out, which works fine if you don't want it to sit tight. You can make the back seam anyway to use less fabric, or you can place the back at fold to avoid the back seam.

    This one I made in a soft viscose, but it also works well in a lightweight cotton, heavier viscose, double gauze, linen or light wool.

    You can shop the pattern right here and the fabric I used is available here.


    Foto @thorafotografi

  • Pulmu Pencil Skirt

    Scroll down for English...

    Pulmu fra Named Clothing er ret meget mere end bare en pencil skirt. Jeg faldt pladask for de lidt knækkede indsnit, de fine kurver med det indsatte stykke i siden, der ender ud de lidt skæve slidser og ikke mindst bæltet.

    Den er højtaljet og sidder lige der hvor sådan en skal sidde. Længden er til midt læg, hvilket er lidt længere end jeg normalt ville gå efter, men den er absolut godkendt. Jeg har puslet lidt med en kortere version til lige over knæet, men måske mister den lidt af sit ladylike look i en kortere udgave...

    Den er helforet, og det er en ret stor del af designet og udformingen, så det anbefales ikke at springe foret over.
    Selve syningen er ligetil, men det kan godt betale sig at gøre sig lidt ekstra umage omkring indsnittene og ved slidsen i bunden for at få det til at sidde helt perfekt. Jeg havde ikke vlieseline på kanterne af slidserne i første omgang, hvilket resulterede i at de flappede ud, så det måtte jeg lave om. Hvor meget de skal 'stives af' afhænger lidt af stoffets tyngde stivhed, og det afhænger også lidt af hvor kraftigt foer, der sættes i.

    Jeg har syet den i en ret lækker blanding af uld og abaca.
    Abaca er et bastfiber fra en plante i familie med bananpalme. I struktur og stivhed minder den lidt om fx sisal, ramie og jute.
    Abaca dyrkes primært i Filippinerne, og kendes også som Manilla Hamp (selvom det ikke har nogen relation til hamp planten). Abaca er et bæredygtigt fiber, og dyrkningen bidrager mange steder i Fillipinerne til opretholdelse af biodiversitet og beskyttelse af andre mere udsatte planter.
    Abaca bruges primært til fremstilling af reb, og derudover også til fx teposer, papir og lampeskærme, fordi det er meget stærkt og samtidig fleksibelt. Det er formentlig et fiber, vi kommer til at se mere af i tekstilproduktion til beklædning grundet dets bæredygtige profil.

    Når det som her blandes med uld, så bliver resultatet et stykke stof der har en perfekt balance mellem uldens bløde struktur og den afstivende effekt fra abaca'en. I udseende minder den om en klassisk, lidt kraftig uldgabardine (sådan en som man syer pæne bukser med pressefolder af), men straks man får fingrene i den, kan man mærke stivheden og fornemme bastfiberstrukturen.
    På trods af stivheden, så har den et ganske fint og blødt fald med god tyngde, og ulden, kombineret med twillvævningen, gør at den ikke krøller helt så meget, som de rene bastfibre gør.

    Den er perfekt til en nederdel, som her, men også til bukser med det der lidt pæne look. Og så kunne den også være god til en habitjakke, trenchcoat eller en klassisk figursyet kjole.

    Den sorte, som jeg har brugt til nederdelen, kan du finde lige her, og vi har den også i mørkeblå lige her.

    Tilbage til Pulmu, så skulle du virkelig tage at prøve den, hvis du er glad for nederdele med længde, og gerne vil have klassisk højtaljet pencilsnit med et twist af smukke og lidt anderledes detaljer. Du kan købe Pulmu lige her.

    Toppen jeg har på, er Lexi fra Named Clothing i den fineste hør fra japanske nani IRO. Mønstret kan købes lige her (2i1 med kjolen). Stoffet er desværre udsolgt lige nu, men tag lige et kig på de andre fine hør fra nani IRO.


    Pulmu from Named Clothing is so much more than just a pencil skirt. I fell completely in love with the slightly angled darts, the curves with the side panels that ends out in the curvy slits, and then the belt. 

    It is high waisted and it sits exactly where it is supposed to be. The length is to mid-calf, which is longer than I would normally go for, but it is approved. I've been thinking about a shorter above the knee version, but cutting the length might take away the ladylike look...

    It is fully lined, and it is part of the design and construction, so I do not recommend to skip the lining.
    Sewing the skirt is quite straight forward, but it pays of to add a little extra effort to the darts and the slits to make it perfect. I didn't interface around the slits at first, but they flapped out, so I had to re-do them with interfacing on the edges. How much to 'stiffen' the edges depends very much of the weight and stiffness of the fabric itself, and also of the lining.

    I made it in a gorgeous mix of wool and abaca.
    Abaca is a bast fiber from a plant related to banana. It's structure and stiffness has resemblance to that of sisal, ramie and jute. 
    Abaca is primarily grown in Phillippines, and it is also known as Manilla Hemp (though it has no relation to hemp). Abaca is a sustainable fiber, and the culture of Abaca is part of biodiversity rehabilitation and used to promote the recovery of other threatened species.
    Abaca is mostly used to make robes, but also for things like tea bags, paper and lamp shades due to its strength and flexibility. It is probably a fiber that we will be seeing more of in the fashion textile industry because of the sustainable profile.

    When abaca is blended with wool as here, the result is a fabric with a perfect balance between the softness of the wool and the stiffening effect of the abaca. The fabric looks like a classic sturdy gabardine (the one you use for nice trousers with creases), but you can feel the bast fiber structure once you touch it.
    In spite of the stiffness, it has a really nice and soft drape with perfect weight, and the wool combined with the twill weave makes i wrinkle a lot less than a 100% bast fiber would do.

    It is perfect for a skirt, like here, but also for trousers with that nice classic look. And it would be great for a suit jacket, trenchcoat or a classic tailored dress.

    You can find the black I used for the skirt right here, and we also have it in a dark blue right here.

    Back to Pulmu...you should really try it if you love skirts with lenght and a classic high waisted pencil cut with a twist of beautiful and quite unusual details. You can buy Pulmu right here.

    The top I'm wearing is Lexi from Named Clothing in a very fin linen from Japanese nani IRO. Unfortunately it is sold out right now, but check out the other gorgeous linens from nani IRO right here.

    Photo: @thorafotografi

  • I AM Cupidon

    Scroll down for English...

    Når cardigan møder sweater og bliver til en ny favorit, der er hurtig og nem at lave, og kan bruges året rundt - sådan kan jeg bedst beskrive min oplevelse med I AM Cupidon fra franske I AM Patterns.

    Den kan laves i alt fra isoli til tynd jersey eller strik - eller som her hvor jeg har lavet den i twillvævet uldblanding med en god portion stræk.
    Det vigtigste er, at stoffet er strækbart nok på den lidt skrå vinkel til kraven, så den ikke kommer til at trække op, når du bevæger dig.

    Den er ret fin til både bukser og nederdele med skjorte, t-shirt eller top under - eller over en kjole.

    Jeg har lavet en str 38, og mønstret kan du finde lige her.
    Og stoffet har vi HER

    When cardigan meets sweater and becomes a new favourite, which is fast and easy to make, and can be used for all seasons - this is how I would describe my first encounter with I AM Cupidon from French I AM Patterns. 

    You can make it in everything from heavy sweat to lightweight jersey knit - or in a woven with a lot of stretch, like I did here in a twill woven wool mix. 
    The most important notice is to make sure that the fabric has enough stretch on the biased angle for the collar, so it doesn't pull up when you move.

    Wear it with trousers or a skirt with a shirt, t-shirt or top under - or pull it over a dress. 

    I made a size 38, and you can find the pattern here and the fabric here.

    Foto @thorafotografi

1-10 of 21

Page:
  1. 1
  2. 2
  3. 3